Bentelo is geschiedenis, welk evenement volgt....?

KNMV, MON, ZVC

Moderator: Rien.nl

Post Reply
Freddy van Hamond
Active Visitor 100
Active Visitor 100
Posts: 140
Joined: Sat Sep 11, 2004 10:04 am

Bentelo is geschiedenis, welk evenement volgt....?

Post by Freddy van Hamond »

Waarom will er bijna niemand meer in Bentelo rijden? Ik ben er jammer genoeg al een paar jaar niet meer geweest. Maar het was toch altijd wel een mooi circuit met spannende wedstrijden voor de zijspanen. Ik snap dit allemaal niet meer. Ik hoor vaak dat de ONK´s voor velen te duur zijn. En dat het mooier is om Club, uitwisseling en streekwedstrijden te rijden. En dan is er z´n mooie wedstrijd met zoveel publiek als in Bentelo. En dan zijn er maar 10 teams die zich ervoor inschrijven.
Hoe of wat moet er georganiseerd worden, dat er nog wel een grote aanloop van zijspanteams zijn?
Ik wilde begin van dit jaar een trainings stage opzetten. Met medewerking van een paar mensen die hun sporen in de zijspansport al als rijder en/of bakkenist verdient hebben. onder andere wilde Daniel Willemsen daar ook wel aan meewerken. Daniel vertelde mij wel gelijk dat hij niet geloofde dat er animo voor zou zijn. En inderdaad, naar een beetje rondvragen. Kwam ik er achter dat er niemand op af zou komen.
Toen ik een keer een voorstel gedaan heb, om een cup aan het einde van het jaar op te zetten. Waar iedereen aan mee kan doen die een zijspan heeft. Niet uitmakend voor welke bond hij rijdt. En waar dan ook nog een leuke prijzenpot aan vast zou zitten. Krijg je gelijk te horen, dat het toch altijd de zelfde 4 a 5 teams zouden zijn die het meeste geld ophalen. Dus dat was ook weer niet goed. Ik snap er echt niets meer van!

De aanschaf van een zijspan is duur. Maar als je er eenmaal 1 hebt. Dan will je toch ook zoveel mogelijk met z´n toestel rijden?!? Of denk ik nu ouderwets?

Hoe dan ook, Bentelo is voor de zijspanen over. En hoogst waarschijnlijk zal dat wel niet het laatste evenement zijn in de toekomst die de zijspansport de rug toe draaien zal. Dat zou toch echt jammer zijn!!!

Gr.
Freddy van Hamond
User avatar
Willard Notten
Active Visitor 100
Active Visitor 100
Posts: 197
Joined: Mon Feb 09, 2004 12:43 pm
Location: Harfsen Netherlands

Re: Bentelo is geschiedenis, welk evenement volgt....?

Post by Willard Notten »

Hee Freddy,

Ik vind het goed dat je een opmerking maakt omdat zo het organiseren bijna onmogelijk wordt gemaakt door de rijders en bakkenisten, we moeten hier voor de toekomst zeker rekening mee houden! Ik herinner me ook nog dat veel GP en NK rijders aan de start stonden, dat waren nog eens wedstrijden :thumb: , van te voren inschrijven anders zat het vol :shock: , maar helaas die mannen schrijven zich nu ook niet in... :cry:
Gelukkig zijn er ook evenementen zoals Cuijk en Made die wel veel zijspannen aan het hek hebben, ik denk persoonlijk dat de oorzaak meer is dat de timing een beetje beroerd is voor de teams, het hele jaar rijden ze toch behoorlijk veel wedstrijden (net als vroeger ;-) )en Bentelo is altijd in de vakantieperiode, waarbij door veel teams vaak net daarvoor een rustperiode wordt ingelast, (20 augustus is pas weer een streekwedstrijd) Voor de NK en GP mannen geldt hetzelfde... Ik meen me te herrineren dat vroeger de wedstrijden eerder in het seizoen waren..of ergens begin July? of klopt dat niet?)
Je hebt wel rijders nodig op een evenement en het is voor Bentelo en de zijspancross erg jammer!

gr. Willard :-D
Freddy van Hamond
Active Visitor 100
Active Visitor 100
Posts: 140
Joined: Sat Sep 11, 2004 10:04 am

Re: Bentelo is geschiedenis, welk evenement volgt....?

Post by Freddy van Hamond »

Hoi Willard,

Zeker gaan er veel mensen op vakantie. Maar toch niet iedereen? Ik zal me echt moeten vergissen. Maar naar mijn weten is Bentelo altijd al, of tenminste de laatste 10 jaar al in augustus geweest. Made en Cuijk zijn nog steeds goed bezocht. Maar hoe lang blijft dat zo? Ik hoop dat ik het misschien te negatief zie. Maar als je de ontwikkeling van de ONK´s bekijkt. had dit voor 10 jaar ook niemand verwacht dat er in het zijspanland Nederland in het seizoen amper nog 20 teams aan het hek te krijgen zijn. Zoals in Emmen met 16 deelnemers. Zoals ik zeg, hoop ik dat ik ongelijk heb.

Gr. Freddy
Roland Berends
Active Visitor 100
Active Visitor 100
Posts: 159
Joined: Wed Feb 11, 2004 8:25 pm
Location: duiven NL

Re: Bentelo is geschiedenis, welk evenement volgt....?

Post by Roland Berends »

Hoi,
Zijspancrossers ( zéker die bij MON ) zijn over het algemeen al op iets rijpere leeftijd.
vaak is er in die gevallen ook sprake van een gezinnetje....
Het zijn een soort moderne nomaden, die bijna elk weekend ( met het hele gezin ) al op zaterdag naar een wedstrijd trekken ( om niet op zondagmorgen voor dag en dauw in de weer te moeten zijn ).
Naast het feit dat ook in de zomermaanden op een doordeweekse dag veel mensen nog moeten werken ( niet iedereen heeft vakantie ) is het voor die zijspan-nomaden ook wel eens prettig dat de focus eens een paar weken niet op cross gericht staat.
Zoals Willard al opmerkte worden de aparte evenementen ( nevenreeksen bij IMBA, GP, ONK- Oldebroek, Made, Cuijk ) over het algemeen zeer goed bezocht.
Ik denk dus dat het wel degelijk voor een groot deel te wijten is aan het moment waarop zo.n evenement wordt georganiseerd.

groet,
Roland
tommie
Posts: 1
Joined: Sun Mar 29, 2009 9:08 am

Re: Bentelo is geschiedenis, welk evenement volgt....?

Post by tommie »

Hoi Zijspanfans,

Ik lees zo af en toe wel eens het forum en kan, als mede organisator, natuurlijk niet buiten deze discussie blijven. Ik vind het persoonlijk heel erg jammer dat we geen voltallige klasse aan de start kunnen krijgen en dat ondanks lobbywerk via enkele zijspanrijders zelf. De inzet van sommigen is zeer goed maar helaas laat idd het gros van de rijders, om welke reden dan ook, afweten.

Wij zitten met onze datum ALTIJD op de eerste woensdag van de bouwvak vakantie regio Noord (dat is ons vaste systeem). Daarom valt dit het ene jaar beter dan het andere jaar. Reden is dat mijn vader en ik samen de kar van de MX moeten trekken omdat de rest van een paardrijvereniging is en weinig verstand van deze zaken heeft. En aangezien wij alleen in de bouwvak vakantie tijd hebben, kan deze cross dan plaatsvinden...

Maar Hoe je het ook went of keert, het moet wel van de rijders komen...!! En daar is bij de solo's toch weinig van vakantie te merken. In de Open klasse maarliefst 80 aanmeldingen, om maar ff wat te noemen. Wij zijn er trots op dat we het op deze manier beloond krijgen.

Ondanks deze "nederlaag" voor de zijspanners is iedereen nog van harte welkom voor een mooi feest. Ik kan idd het verhaal van Freddy erg goed begrijpen en hoop dat de zijspansport nog een mooie toekomst mag hebben. Wij gaan in elk geval vergaderen of we volgend jaar weer een poging moeten doen of niet...

mvg Ingo ten Vregelaar
Int. MX Bentelo
joel1270
Posts: 5
Joined: Thu Mar 10, 2011 12:21 pm

Re: Bentelo is geschiedenis, welk evenement volgt....?

Post by joel1270 »

Ik denk dat dit een algemeen probleem is . Ook in Belgie kampt men met dit probleem ( toch de "kleinere" organisatoren ) . Er wordt weliswaar ingeschreven doch op de dag zelf sturen meerdere teams hun kat .
Blijkbaar is het te moeilijk geworden ondanks alle moderne technieken ( e-mail , mobiele telefonie , e.d. ) dat als men toch niet kan deelnemen om welke reden dan ook niet even de organisator kan verwittigen .
Zo ging ik als toeschouwer naar enkele nieuwe wedstrijden op het belgische menu dit jaar en stuurde pakweg een derde ondanks hun inschrijving toch hun kat .
Heel jammer want dit stemt bij de organisatoren tot nadenken om een proef voor de zijspannen weer op hun programma te zetten .

gegroet , Joel
Hanssie
Posts: 82
Joined: Thu Apr 08, 2004 6:18 pm
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bentelo is geschiedenis, welk evenement volgt....?

Post by Hanssie »

Freddy van Hamond wrote:Waarom will er bijna niemand meer in Bentelo rijden? Ik ben er jammer genoeg al een paar jaar niet meer geweest. Maar het was toch altijd wel een mooi circuit met spannende wedstrijden voor de zijspanen. Ik snap dit allemaal niet meer. Ik hoor vaak dat de ONK´s voor velen te duur zijn. En dat het mooier is om Club, uitwisseling en streekwedstrijden te rijden. En dan is er z´n mooie wedstrijd met zoveel publiek als in Bentelo. En dan zijn er maar 10 teams die zich ervoor inschrijven.
Hoe of wat moet er georganiseerd worden, dat er nog wel een grote aanloop van zijspanteams zijn?
Ik wilde begin van dit jaar een trainings stage opzetten. Met medewerking van een paar mensen die hun sporen in de zijspansport al als rijder en/of bakkenist verdient hebben. onder andere wilde Daniel Willemsen daar ook wel aan meewerken. Daniel vertelde mij wel gelijk dat hij niet geloofde dat er animo voor zou zijn. En inderdaad, naar een beetje rondvragen. Kwam ik er achter dat er niemand op af zou komen.
Toen ik een keer een voorstel gedaan heb, om een cup aan het einde van het jaar op te zetten. Waar iedereen aan mee kan doen die een zijspan heeft. Niet uitmakend voor welke bond hij rijdt. En waar dan ook nog een leuke prijzenpot aan vast zou zitten. Krijg je gelijk te horen, dat het toch altijd de zelfde 4 a 5 teams zouden zijn die het meeste geld ophalen. Dus dat was ook weer niet goed. Ik snap er echt niets meer van!

De aanschaf van een zijspan is duur. Maar als je er eenmaal 1 hebt. Dan will je toch ook zoveel mogelijk met z´n toestel rijden?!? Of denk ik nu ouderwets?

Hoe dan ook, Bentelo is voor de zijspanen over. En hoogst waarschijnlijk zal dat wel niet het laatste evenement zijn in de toekomst die de zijspansport de rug toe draaien zal. Dat zou toch echt jammer zijn!!!

Gr.
Freddy van Hamond
1 = Kamp LIntfort!!
2 = Streekwedstrijden??

Hanssie
Hanssie or
Hans "MSR" Stolk
Post Reply